ریاضی شهر لنده
به امید آینده ای بهتر برای تمامی همشهریانم 
قالب وبلاگ
نویسندگان

به نام خدا

گزارشی از طرح غنی سازی تجارب یاددهی یادگیری

درس ریاضیات دوره راهنمایی در مدرسه راهنمایی فارابی منطقه ی لنده

باتوجه به سیاستهای جدید آموزش وپرورش وتاکید مسئولین نظام بر تحول ونوآوری در این نهاد،گروههای مختلف آموزشی در دروس مختلف به این فکر افتادند که از رویکردهای  سنتی مبتنی بر روشهای سخنرانی دست برداشته وروشهای تدریس نوین را پیشنهاد کنند .

تغییر کتابهای درسی یکی پس از دیگری،کارگاههای آموزشی ویژه و... طرحهایی بودند که یکی پس از دیگری  مطرح و پس از مدتی جای خود را به طرحهای جدید دادند.

دردرس ریاضیات نیز مولفان و دفتر تالیف کتب درسی و سایر مسئولین مرتبط با این درس نیز با توجه به نیازهای جامعه ی امروزی بیکار ننشستند وطرحی به نام« طرح غنی سازی تجارب یاددهی - یاددگیری» را مطرح نمودند.

صاحبنظران این رشته با توجه به پایین آمدن رتبه ی ایران در آزمونهای بین المللی از جمله تایمز ،متوجه شدند که دانش آموزان ایرانی هر چندازنظر تئوری دررتبه ی  خوبی قراردارند،امادرزمینه های فعالیتهای عملی دراین رشته پرکاربرد ضعیف هستند.

به همین خاطر  کتابهای جدید ریاضیات به صورت فعالیت محور چاپ وتوزیع شدند،فعالیت درواقع  مکمل یادگیری دراز مدت می باشد.دبیران ریاضی  سراسر کشور فعالیتهایی به گروه مربوطه ارسال و نتیجه ی آن درقالب کتابهای طرح « طرح غنی سازی تجارب یاددهی- یاددگیری»شدوبه صورت آزمایشی در بعضی از مدارس کلیه ی استانهای کشور اجرا شد.

این طرح درپایه های اول ودوم راهنمایی اجرا شدوبا توجه به نتایج مثبت بدست آمده از اجرای طرح در امسال نیز در پایه سوم راهنمایی نیز شروع به کار کرد .

در استان کهگیلویه وبویر احمد که دارای 13 منطقه مختلف آموزش وپرورش می باشد ،ابتدا دونفر از دبیران مجرب وکار آزموده ی استان به تهران سفر ودر کلاسهای کشوری شرکت کردند،این کلاسها همانند دوسال قبل درمدرسه ی نمونه ی توحیدی یاسوج با حضور 13 نفر از دبیران مختلف استان دررشته ی ریاضیات پیگیری شد،بنده نیز به عنوان دبیر منتخب اداره ی آموزش وپرورش شهر لنده یکی از مدعوین این طرح عظیم و آینده ساز بودم.

فعالیتهای مختلفی در 3 کلاس مدرسه ی فارابی لنده توسط بنده انجام شد:

در کلاس اول می توان به4 فعالیت مهم «مقسوم علیه های یک عدد- عدد اول – توان – ضرب وتقسیم اعداد اعشاری »اشاره کرد.

در کلاس دوم، 3 فعالیت «مجموعه ها- دستگاههای شمار – چند ضلعی ها»جالبتر از بقیه بودند.

در کلا سوم، 3 فعالیت «جذر – مربعات جادویی – مختصات » توجه دانش آموزان را بیش از همه ی فعالیتها به خود جلب کرد.

نکاتی قابل توجه جهت آشنایی با اهداف اصلی طرح :

هدف از این طرح مبادله وارتقای تجارب معلمان و احیای نقش تصمیم گیری معلم در امر تدریس است به نحوی که اورا از یک انتقال دهنده مفاهیم به معلمی تصمیم گیر و برنامه ریزوفکور تبدیل کند. فردی که در سه بخش زیر توانایی تولید برنامه و اجرای آن را داراست:

محتوای یادگیری

تغییر نگرش معلم به عنوان فردی که اجازه دستکاری و متناسب سازی محتوا، از زاویه توجه به کاربرد یادگیری در زندگی واقعی دانش آموز را دارد.

روشهای یاد گیری

الف)یادگیری فعال: تا دانش آموزان درتولید مفهوم نقش داشته باشند.

ب)یادگیری گروهی: تا دانش آموزان در تعامل با هم از هم بیا موزند.

ج)فعالیت علمی، عملی و فکری بیشتر:تا دانش آموزان در تعامل مغز ها با دست ها عمیق تر بیاموزند.

ارزشیابی

الف)ارزشیابی مستمر: به عنوان جستجوی موقعییتهایی که می توان ارزشیابی در خدمت یادگیری را،درکلاس محقق کرد.

ب)ارزشیابی پایانی:توجه به رویکرد های جدید در آزمون های پایانی ، یادآوری اهمیت اجرای آزمون های عملکردی واستفاده از پرسش های تفکربرانگیزوخلاقیتی

می دانیم که دانش آموزان نیازمندفرصت هایی برای یادگیری به شیوه های گوناگون ومعلمان نیازمند گنجینه ی روش های یاددهی-یادگیری بر آمده از نظریه های یاد گیری و نظریه های تربیتی هستند.

معلم اندیشه ورز و متفکرکسی است که هم به دانش آموزوهم به موضوع درسی می اندیشد و تلاش می کندبانیازسنجی ازدانش آموز بین این دو پلی بسازد اما در طول سال ها و به تدریج دراین راه تجاربی می اندوزد. به نظر می رسد یکی از راههای دستیابی به اهداف و محور های ذکر شده در با لا استفاده از این تجارب است به نحوی که در دوره آموزشی معلمانی که در طرح شرکت می کنندباهم واز هم می آموزندکه برای شروع تدریس بهترین شیوه های بر انگیزنده ی دانش آموزان چیست ؟

فهم کدام مفاهیم برای دانش آموزان دشوار است؟بااستفاده ازچه فعالیت های موازی می توان درک آن ها را ساده کرد؟

چگونه می توان از دانسته های دانش آموزان در جهت تفهیم مطالب جدید استفاده کرد؟

بهترین روش تدریس برای ارائه هر موضوع کدام است؟

درهرواحدیادگیری، ازکدام نوع ارزشیابی مستمربرای تکوین آموزه هاوبرطرف کردن نقاط ضعف فرآیند تدریس می توان بهره برد؟

اشتباهات و بد فهمی های علمی رایج دانش آموزان در هر موضوع درسی کدامندوچگونه می توان آنهارابرطرف نمود؟

در هر موضوع درسی ،کدام پرسش های پایانی تفکربرانگیزتراست وباعث ایجاد خلاقیت دردانش آموزان می شود؟

 

جادارد از تلاش شبانه روزی  تمامی مسئولین وکارکنان مدرسه ی راهنمایی فارابی در انجام بهینه ی این طرح  با بنده ،تشکر وقدر دانی کنم.

اززحمات وتلاشهای اساتید وهمکاران گرامی در دوره ی بسیار پربار برگزارشده ،به خصوص آقایان علی نژاد ورسام  کمال تشکر وقدردانی رادارم.

 

به امید موفقیت برای  تمامی کسانیکه  گامی هر چند کوچک دربهبود وضعیت تعلیم وتربیت  برداشته واین گام منشا گامهای بزرگتر برای موفقیت تمامی دانش آموزان ودانشمندان  در راه علم ودانش  بی پایان ،منجرخواهدشد.

حسن رنجبر – همکار مجری طرح در منطقه ی لنده




طبقه بندی: غنی سازی تجارب یادگیری ریاضیات راهنمایی،
[ چهارشنبه 12 بهمن 1390 ] [ 00:08 ] [ حسن رنجبر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


این وبلاگ توسط حسن رنجبر دبیر ریاضی مدارس راهنمایی منطقه لنده نوشته شده است.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :